کد خبر : 208740
تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1402 - 17:53

نیشابور سهم مهمی در شکل دهی تمدن ایران اسلامی دارد

نیشابور سهم مهمی در شکل دهی تمدن ایران اسلامی دارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالحسین کلانتری در مراسم آغاز دومین جشنواره ملی سالانه خیام و ششمین همایش علمی خیام اظهار کرد: هویت گمشده ما را در میان آثار این بزرگان می شود پیدا کرد و وقتی این بزرگان و مشاهیر شناخته می‌شوند چاره ای جز تعظیم و سرفرود آوردن در مقابل این‌تاریخ و تمدن نداریم

نیشابور سهم مهمی در شکل دهی تمدن ایران اسلامی دارد

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالحسین کلانتری در مراسم آغاز دومین جشنواره ملی سالانه خیام و ششمین همایش علمی خیام اظهار کرد: هویت گمشده ما را در میان آثار این بزرگان می شود پیدا کرد و وقتی این بزرگان و مشاهیر شناخته می‌شوند چاره ای جز تعظیم و سرفرود آوردن در مقابل این‌تاریخ و تمدن نداریم و هنگامی که عناصر هویتی را در کنار هم می گذاریم چاره‌ای جز ستایش نداریم و همه متفکرین که در تاریخ ایران و حوزه‌های مختلف معرفتی این فرهنگ تحقیق و تفحص کردند جز ستایش چاره ای نداشتند.

وی با بیان اینکه خدمت همه دست‌اندرکاران این جشنواره مهم‌ و به فضلا و فلاسفه نیشابور درود می فرستیم‌ و این نشان از مولد بودن فرهنگ نیشابور دارد افزود: در نگاه کلی این سوال مطرح است که تاریخ و تمدن ما چه نسبتی با دانشگاه امروز ما دارد و معطوف به موضوع این جشنواره خیام‌ چه نسبتی با ما و دانشگاه ما دارد؟ ردپای این جشنواره و مشاهیر در نظام آکادمیک ما کجاست؟

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در غرب، دانشگاه مانند یک نظام آموزشی جدید به تعبیری بر خاکروبه‌های سنت و نمادهای سنتی بنا شد اما پس از رنسانس صورت‌بندی جدیدی از علم ایجاد شد که نسبتی با نظام قدیم نداشت اما این روایت اغراق‌آمیز است‌.

کلانتری افزود: اما اصل ماجرا این بود که نسبتی میان دانشگاه و نظام کهن علم در غرب وجود دارد و هنوز متفکران معاصر غرب در دیالوگ با متفکران قرون وسطی و پیش از آن نظام تفکری خود را سامان داده و مطرح می کنند که تا امروز امتداد یافته است و این در فلاسفه بنیان‌گذار تمدن جدید غرب مانند دکارت، کانت و هگل و نیچه دیده می‌شود و گفتگویی میان قدیم و جدید شکل گرفت.

وی ادامه داد: اگر گسستی هم از سنت شکل گرفته در گفت‌وگو شکل گرفته است نه در بی توجهی اما امروز ما به سنت خود بی‌توجه هستیم، توجه ما نوستالژیک و گردشگرایانه و توریستی است اما چه کسی می پرسد این بزرگان که مورد تقدیس جامعه غرب است و در صورت‌بندی علم جهان غرب به این بزرگان ارجاع می شود در نظام آکادمیک ما چه جایگاهی دارند؟

وی اظهار کرد: نظام آکادمیک دانشگاهی ایران به معنای جدید آن بی‌تعارف وارداتی است، نظام علمی قدیم ما در حوزه های علمیه تجلی پیدا کرده بود که همه علوم را پوشش می داد اما مهمان ناخوانده ای به ایران با نام مدرنیته با منطق نظام سرمایه‌داری وارد شد و این آشنایی و مواجهه نابهنگام و عدم درک درست آن موجب شد دچار دوگانگی شویم و برای رفع آن پیشنهاد وحدت حوزه و دانشگاه مطرح شد.

کلانتری خاطرنشان کرد: این مدرنیته نه تنها نسبتی با ما نداشت بلکه بسیاری از دانش‌های سنتی ما را سرکوب کرد آن هم در عصری که بن‌بست‌های مدرنیته مشخص شده بود و غرب در حال بازگشت به دانش سنتی بود اما در ایران این دوگانگی مانع از بهره‌وری درست شد و امروز در حوزه معدود افرادی هستند که نجوم و ریاضی تدریس کنند در صورتی که اینها جزو دروس اصلی حوزه‌های علمیه بود و تولیدی حوزه‌ها علامه‌های مانند خیام بود.

وی ادامه داد: این دروس ترکیب عجیبی از ریاضی‌دان، منجم، حکیم، فیلسوف بود اما ما درگیر نظام آموزشی شدیم که افراد را مُثله و متخصص می‌کند و این متخصص‌های  یک‌وجهی گرچه از  جهاتی به نفع جامعه است اما برای خود شخص مضر است زیرا تخصص موجب یک‌جانبه‌نگری می‌شود که سری به تاریخ و فلسفه و هنر نزده است در حالی‌که دانشگاه باید انسان‌پرور باشد و از تمام وجوه انسانی ادارک داشته باشد.

کلانتری گفت: در ایران این‌ مهمان ناخوانده نظام آکادمیک ما دچار تلاطمی شد و حوزه‌های ما را هم که علامه‌پرور بود دچار آسیب کرد و امروز باید گفت‌وگو بین دانشگاه و حوزه‌ها شکل بگیرد و این آسیب را بشناسیم و انروز در حوزه اشخاصی مانند شاگردان علامه حسن‌زاده آملی حصکر دارند که در این حوزه‌ها کار می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم دانشگاه حکمت بنیان بنا نهیم چاره‌ای جز شکل گرفتن گفت‌وگو بین دانشگاه و حوزه نداریم و باید به تاریخ خودمان به عنوان یک منبع و نظام‌ معرفتی نگاه کنیم که براساس آن استدلال کرد و اگر بخواهیم در ریل‌گذاری غرب با جهان غرب رقابت کنیم توفیقی نخواهیم داشت و این ظرفیت در فرهنگ و تمدن ما وجود دارد.

کلانتری تصریح کرد: باید داشته‌های ویژه خودمان را بشناسیم و این ظرفیت وجود دارد و  ریشه‌های شعورمند بودن عالم را غربیان از آثار فلاسفه ما مانند مولانا استخراج کرده‌اند در حالی که ما به این آثار و منابع معرفتی فقط به چشم شعر و داستان نگاه کردیم و نیشابور از ظرفیتی عظیم و شگفت ‌انگیز برای استفاده از این ظرفیت برخوردار است.

انتهای پیام/منبع:ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

دیزل ژنراتور

فرکانس متر عقربه‌ای

تعمیر سروو موتور

زيرنويس فيلم‌ها و سريال‌ها

اصلاً رپورتاژ آگهی چیست؟

تعمیر گیربکس چری

صندل دمپایی عمده قم

آموزش حسابداری

قیمت چوب پلاست

mymember

سابسکرایب یوتیوب

خرید کمربند طبی کشی

کک نفتی

شیشه اتومبیل پونک

تخت دونفره

خرید دمپایی عمده

مجله پزشکی

سابسکرایب یوتیوب

اتصالات پنوماتیک

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح  

اسرارالشفاء

خرید رپورتاژ آگهی